מה הוא האדום האדום הזה?

מאדים, כוכב אדום, כוכב לכת, רובר חלל, גששון, צבע אדום, סקרנות, המאירי, מורה לפיזיקה
(curiosity (photo by NASA
כשרכב החלל קיוריוסטי (curiosity ) שולח תמונות חדשות של הכוכב האדום, עם כל ההתרגשות בקבלת תמונות באיכות מעולה שלא היה נגיש בעבר. שאלה אחת ששכחנו לשאול, מדוע הכוכב הוא אדום? מאדים הוא הכוכב הרביעי במערכת השמש שלנו. קוטרו כמחצית מקוטר כדור הארץ ומסלול ההקפה שלו סביב השמש הוא 686 ימים. שמו של הכוכב מוזכר בתלמוד הבבלי, שמו בלועזית Mars קרוי על שם אל המלחמה במיתולוגיה היוונית.

ההסבר לצבע המאוד מיוחד ושונה הוא מכיוון שהאדמה במאדים רוויה בברזל. וכאשר ברזל "מתחמצן" מתקבל גוון אדום. וכפי שניתן לראות, מאותה סיבה שצבע ברזל חלוד או הדם הזורם בגופנו אדום. אבל אם אין אטמוספרה רווית חמצן מהייכן הוא הגיע בעצם?

חוקרים משערים כי ככל הנראה עם הווצרות הייקום ומערכת השמש שלנו לפני 4.5 מיליארדי שנים בנוסף ליצירה של כוכבי לכת היו גם ענני ברזל ששררו בחלל וצנחו לכוכבי הלכת. כדור הארץ אף הוא ספג ברזל אבל בשלב מוקדם יותר כאשר היה עדיין במצב מותך ולכן נספג בליבתו. כיוון שמאדים קטן יותר בגודלו הברזל נקלט בליבה אך גם בשכבות העליונות.

ברזל רגיל מקבל צבע שחור, עם החשיפה לחמצן מקבל את הגוון האדום. בעת העתיקה של מאדים היה גשם ואטמוספרה בכוכב הלכת, אך מכיוון שלא היו צורות חיים ואוקינוסים לקלוט את אדי המים והחמצן הכוכב קלט את החמצן באדמה שרוויה בברזל ולכן התקבל צבעו המיוחד בתהליך שככל הנראה לא התרחש בין לילה.
למרות השערה זו עדיין הסיבה האמיתית בגדר לכך היא בגדר תעלומה.

* צילום 360 מעלות של קיוריוסטי:


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חשמל, סימולציה ומה שבינהם

הכל עניין של נקודת מבט

גלגולי אנרגיה בשלוש שניות