צליפת שוט - מקור ראשון

החוק השלישי של ניוטון מסביר תופעה בה שני גופים מפעילים כוחות זה על זה באותו הגודל בכיוון מנוגד, הדבר נקרא אינטראקציה.  "לכל פעולה יש תגובה שווה ומנוגדת". אנחנו לא מבינים עד כמה החוק הזה משפיע על חיינו. לאילו שחווים פציעת "צליפת שוטwhiplash יש ידע ממקור ראשון. ⇄

כדי להבין את הפגיעה, עלנו להבין תחילה את האנטומיה של גוף האדם. עמוד השדרה מורכב מ-33 חוליות, אחת מעל השניה, החוליות קשורות ברקמות, שרירים וגידים. החוליות מספקות יציבות לגוף והגנה על חוט השדרה ומערכת העצבים בגוף. 7 החוליות העליונות מושפעות ביותר מפציעה זו הנגרמת בעיקר מתאונת דרכים, התנגשות בעוצמה רבה בצידו האחורי של הרכב גורמת לראש לנוע במהירות אחורה ומייד קדימה.
יעקב המאירי, מורה לפיזיקה, החוק השלישי, אינטראקציה, תאונת דרכים, בלוג, תובנות, פזיכיף
צליפת שוט

איך זה מתרחש?
בזמן הפגיעה הנוסע נשאר במקומו אך המכונית מתחילה לנוע קדימה. 
100 מילי-שניות מתחילת הפגיעה, מושב הרכב מאיץ קדימה ויחד איתו את פלג הגוף העליון של הנוסע, אשר נצמד לגף המושב. 
150 מילי-שניות מתחילת הפגיעה, הגוף מואץ קדימה יחד עם הצוואר התחתון, והצוואר העליון נמתח בחוזקה אחורנית. 25 מילי-שניות לאחר מכן הראש נע אחורנית. 
125 מילי-שניות מתחילת הפגיעה, הגוף מאיץ קדימה, הצוואר והראש מצליפים קדימה בהמשך התנועה.

השפעות הפגיעה:
כאבי צוואר ונוקשות שרירים הם סימפטומים קשורים בפגיעה זו בהתאם לחומרה, כמו כן רגישות לאורך החלק האחורי של הצוואר והכתפיים, נפיחות, התכווצות שרירים, כאבי ראש ואף קשיחות בלסת. במקרה קיצון עלול להגרם קרע לגידים.
הכאב לא תמיד בא מייד, יכול לקחת שעות או ימים עד שהתסמינים יופיעו ולכן יש לגשת לבדיקה רפואית כמה שיותר מהר, בכדי לקבל טיפול רפואי מתאים לאופי ועוצמת הפגיעה.

הפיזיקה בפגיעה:
האצת הנוסע קדימה בתוך הרכב בתגובה להתנגשות, גורמת לצוואר להישאר במקומו היחסי (התמדה) וכתוצאה מכך למעשה להמשך לאחור ביחס לגוף. כאשר הראש והצוואר מתחילים את תנועתם היחסית לגוף קדימה הגוף כבר נעצר, בסיום הפגיעה, לכן צוואר וראש הנוסע ממשיכים קדימה. פציעה מסוג זה ממחישה את כוחות הפיזיקה בצורה בלתי ניתנת לערעור ויכולה להיות אף מאוד מסוכנת.

מה עושים:
בנסיעה תמיד חוגרים חגורות, שומרים מרחק מהרכב שלפניכם ושומרים על כל כללי הבטיחות בדרכים. הפיזיקה יכולה להיות כלי להבנת נפלאות היקום אך יכולה להיות הרסנית אם לא שומרים על הבטיחות.







תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חשמל, סימולציה ומה שבינהם

גלגולי אנרגיה בשלוש שניות

הכל עניין של נקודת מבט