חקלאות אורבנית


קיימות - "היכולת להמשיך לקיים תהליך או מצב לאורך זמן". אבל לא רק, אנו כתושבי כוכב הלכת הקטן שלנו מבינים היום כי בכדי לשמור עליו, עלינו לפעול מבחינה סביבתית, כלכלית וחברתית. תלמידי אורט אפרידר באשקלון יצאו לסיור בחווה חקלאית אורבנית - ירוק בעיר הממוקמת על גג דיזינגוף סנטר ללמוד ולהתנסות.
פזיכיף, יעקב המאירי מורה לפיזיקה, יעקב המאירי, חקלאות אורבנית, תלמדים, המאירי, פזיקה, iSTEAM, לימודים, למידה משמעותית, בלוג, מצוינות 2000, דיזינגוף סנטר, קיימות, שמירה, כלכלה, חברה, חקר, מדעים, תל אביב, אשקלון, דגים, דשן, אדמה, חסה, אורבני,
דיזינגוף סנטר - לא רק חנויות

על הגג מצאנו חווה חקלאית אשר הצמחים בה גדלים אך ורק על מצע של מים ללא אדמה. גידול בשיטה זו נקרא גידול בשיטה הידרופונית, בגידול זה הצמחים מקבלים את התזונה שלהם ישירות מהמים ללא צורך בשטח אדמה וכך ניתן למעשה להקים חווה מסוג זה בכל מקום ובכל קנה מידה - מעדן החלון במטבח ועד גגות שלמים של בניינים, והיישום מאפשר גידול ביתי, איכותי, בעל ערך תזונתי גבוה וללא תיווך מהחקלאי לצרכן.


על גגות תל אביב
פזיכיף, יעקב המאירי מורה לפיזיקה, יעקב המאירי, חקלאות אורבנית, תלמדים, המאירי, פזיקה, iSTEAM, לימודים, למידה משמעותית, בלוג, מצוינות 2000, דיזינגוף סנטר, קיימות, שמירה, כלכלה, חברה, חקר, מדעים, תל אביב, אשקלון, דגים, דשן, אדמה, חסה,
רפסודות גידול 

קיימת עליה בגידול אורבני למטרת רווח או כפעילות פנאי ובאמצעים טכנולוגים פשוטים יחסית ניתן לייצר מזון בעלות נמוכה לתושבי העיר. התלמידים נחשפו לגישה ולשיטות השונות לגידול תלוי בשטח הקיים. המערכת הבסיסית היא מערכת בה הצמח מונח על גבי המים ברפסודות כך שהשורשים טבולים בתוכם, לתוך המים מכניסים חומרי דישון והזנה אשר דרושים להתפתחות הצמח. בנוסף מבוצע אחת לכמה זמן בדיקה של מוליכות המים (המצאות חומרי הדישון שנצרכים ע"י הצמח) והחומציות שלהם בצורה פשוטה מאוד. בשיטת הרפסודות הצמחים זקוקים לבריכות בעומק מקסימלי של 10 ס"מ, או לחילופין בתוך צנרת מים זורמים בגינה אנכית. ניתן לשלב המערכות מורכבות יותר גם דישון ביולוגי עם בריכות דגים בתהליך ומסננים.
פזיכיף, יעקב המאירי מורה לפיזיקה, יעקב המאירי, חקלאות אורבנית, תלמדים, המאירי, פזיקה, iSTEAM, לימודים, למידה משמעותית, בלוג, מצוינות 2000, דיזינגוף סנטר, קיימות, שמירה, כלכלה, חברה, חקר, מדעים, תל אביב, אשקלון, דגים, דשן, אדמה
חווה אורבנית על הגג


תכנות מחדשהתלמידים התנסו בהרכבת מערכת הידרופינית וראו כמה קל לבצע ואפילו לא התלכלכו בבוץ בהרכבה. הגישה היא שבכל בית למעשה ניתן להקים מערכת מסוג זה ולייצר לעצמנו חלק מהאוכל שאנו אוכלים, טרי ונקי יותר. הרכבת מערכת מסוג זה דומה למשחק לגו. ואינו מצריך מיומנות גבוהה, לא צריך לאוור את האדמה כמו בגידול בערוגות גינה ואין צורך לתזמן השקיה שכן המים מגיעים אל שורש הצמחים בצורה קבועה ומחזורית ללא הפסדי התייבשות או ספיגת מים בקרקע.
פזיכיף, יעקב המאירי מורה לפיזיקה, יעקב המאירי, חקלאות אורבנית, תלמדים, המאירי, פזיקה, iSTEAM, לימודים, למידה משמעותית, בלוג, מצוינות 2000, דיזינגוף סנטר, קיימות, שמירה, כלכלה, חברה, חקר, מדעים, אורט
לומדים משהו חדש


קרוב וזמיןבשיטת גידול זו בשטח אורבני ניתן לספק לירק לצרכנים בקרבת מקום ללא שינוע מיותר וכך גם לחסוך עליות אילו. גילנו כי "ירוק בעיר" מספקים ירק למסעדות וחנויות ברדיוס של עד 2 קמ' מקניון הדיזינגוף סנטר כחלק מהמוטיב של קיימות והטמעת השיטה. כחלק מהגישה לקיימות, ניתן למעשה לנצל את שטחי הגגות להקמת חוות נוספות ובכך לחסוך באותה שיטה.


פזיכיף, יעקב המאירי מורה לפיזיקה, יעקב המאירי, חקלאות אורבנית, תלמדים, המאירי, פזיקה, iSTEAM, לימודים, למידה משמעותית, בלוג, מצוינות 2000, דיזינגוף סנטר, קיימות, שמירה, כלכלה, חברה, חקר, מדעים,
הרכבה של גינה אנכית ע"י תלמידים
אז מה למדנוהתלמידים מאוד התרשמו משיטת הגידול הזו ללא אדמה ורובם אף נחשפו לרעיון בפעם הראשונה במסגרת סיור זה. צוות "ירוק בעיר" הסביר את התהליך ואת הרעיון החברתי ואף את מקומם של הדבורים והדגים בתהליך בחווה.
בנוסף, גילינו כי בקניון "דיזינגוף סנטר" ישנה מחלקת קיימות אשר אחראית על החווה ותהליכים נוספים, כגון אנרגיה מתחדשת (אנרגיה סולארית), שימוש חוזר במים וכדומה. בנוסף התלמידים יצאו למסע ברחבי הקניון בכדי לחפש אינפוגרפיה
בתחרות בין הקבוצות וללמוד קצת יותר על זיהום אויר, אנרגיה מתחדשת,
שימוש בצמחיה לסינון אויר וחיסכון באנרגיה.
יעקב המאירי מורה לפיזיקה, יעקב המאירי, חקלאות אורבנית, תלמדים, גלי המאירי, פזיקה, iSTEAM, לימודים, למידה משמעותית, בלוג, מצוינות 2000, דיזינגוף סנטר, קיימות, שמירה, כלכלה, חברה, חקר, מדעים,
חקלאות מתקדמת


מה צופה לנו העתיד?
הקמת חווה אורבנית בבית הספר, ולחנך את התלמידים לקיימות, שילוב מיומנויות טכניות וטכנולוגיות, חינוך לכלכלה ותרומה לקהילה ע"י הפצה ושיווק תוצרים לתושבים בקרבת ביה"ס, מימוש הפוטנציאל האגור במערכת זו במסגרת שילובה בניסויים, הדגמות וחקר מדעי כחלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים במגמות השונות (פיזיקה, ביולוגיה,כימיה, אלקטרוניקה, טו"ב ועוד...) ושדרוג תמידי ע"י התלמידים במסגרת PBL.
חסה, לימודים, מחוץ לקופסא, יעקה המאירי מורה לפיזיקה, שילוב מקצועות, iSTEAM
תוצרת מקומית

  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חשמל, סימולציה ומה שבינהם

הכל עניין של נקודת מבט

גלגולי אנרגיה בשלוש שניות